031-352 00 00 info@genki.se

Åtgärder för Covid-19

Håll ut. Håll avstånd. Håll igång.

 

Senaste nytt

Pandemilagen

10

kvm per person

85

besökare på gymmet

130

besökare totalt

Här kommer senaste nytt! Vi har arbetat med alla krafter och resurser kring dom nya riktlinjerna som kom efter presskonferensen i fredags. Trots att det har varit otroligt slitsamma timmar med liten sömn här under helgen, så glädjer det oss enormt att äntligen ha fått tydliga och konkreta riktlinjer så man som medlem ska kunna träna på sitt gym igen utan en känsla av att man ”gör fel”. Detta är en stor dag och en stark milstolpe som ger kraft till folkhälsan i Sverige.

Nu jäklar allihop! 🙏 Nu ser vi till att fortsätta ro detta i hamn tillsammans. Här kommer våra ytterligare åtgärder vi har gjort som gäller från och med söndag 10/1-2021.

✅ Vi har satt ett maxtak på totalt antal besökare på Genki (inklusive gruppträningen) på 130 personer. På övrig gymyta (exklusive gruppträning) så är maxtaket totalt 85 personer. Du kan ha koll på hur många personer som tränar just nu direkt via Genki-appen innan du planerar att besöka oss för gymträning.

✅ Bra att känna till är att vi aldrig har varit i närheten av maxtaket under pandemin, utan har haft som mest 52 besökare på gymytan under en och samma tid. Mycket tack vare att ni Genkisar är duktiga på att sprida ut över dagen. Bra jobbat allihop!

✅ Påminnelse! Om du ska till gruppträningen så ska du alltid om möjligt, gå in och ut via nödutgångarna istället för via entrén och receptionen. Detta gäller alla salar med undantag från Pulse Zone. Dörrarna öppnas 5-10 min innan passet startar och du checkas in manuellt via inspiratören.

✅ Vi har minskat ner antal deltagare på all gruppträning och räknat om efter antal kvm per sal. Alla deltagare ska ha minst 10 kvm i genomsnitt enligt nya lagen. Vi har satt upp tydlig skyltning vid varje ingång till alla salar så du kan se hur många som får vistas i salen.

✅ Pågrund av en minskning av antal deltagare på alla pass så har vår gruppkoordinator, Malin gjort ett otroligt jobb under helgen och organiserat upp ett större utbud. Under dagens slut har Malin lyckats ordna totalt 17 st extra virtuella pass/vecka och 9 st extra pass med inspiratör. Också stort tack till våra fantastiska inspiratörer som ser till att detta är möjligt med så kort varsel.

✅ Vi kommer fortsätta hålla öppet barnpassningen och även verksamheten på övervåningen. Dessa verksamheter går under tidigare rekommendationer och riktlinjer enligt FHM och innefattar inte gym, gallerior, butiker eller varuhus.

✅ Vi kommer köpa in fler papperskorgar till gruppträningssalarna för att minska risken för folksamling i samband med att du slänger papperet efter rengöring. Tack till medlemmen Lotta Mälarberg för tipset!

✅ Vi fortsätter såklart med aktiva avståndskontrollanter via personalen som går runt och påminner och vägleder alla medlemmar om att hålla avstånd.

✅ Vi har också som alltid krav på att du ska tvätta händerna eller sprita händerna vid vår spritstation när du kommer till anläggningen.

Vad ska du göra?

För att undvika smitta

 

Ha koll på åtgärder och var noga med att hålla dig uppdaterad 

 

 

  • Det är viktigt att du håller dig hemma vid minsta förkylningssymtom. Du får bara komma in till anläggningen om du är frisk och varit symtomfri i minst 2 dygn.
  • Tvätta händerna ofta och regelbundet i samband med dina dagliga aktiviteter. Använd rikligt med tvål och skölj händerna i 30 sekunder.
  • Hosta eller nys i armvecket och undvik att röra ansiktet med händerna.
  • Använd handsprit som ett hjälpmedel för att hålla händerna borta från virus och bakterier.
  • Se till att hålla minst 2 meters avstånd från andra som tränar och läs regelbundet på vår Coronasida för att hålla dig uppdaterad. 

Genkis åtgärder

Stora insatser. Stora resultat.

 

Vi har gjort enormt stora insatser för att alla våra Genkisar ska kunna hålla igång träningen och hälsan.

 

✅ Utökat städet och lagt om rutinerna så vi kan spraya utrustning ännu mer än våra vanliga rutiner.

✅ Personal, medlemmar och barn ska tvätta händer eller sprita händer innan besöket på Genki i receptionen.

✅ Gått ut med instruktioner till alla våra inspiratörer, personliga tränare och barnpassare att vi tillsammans ska påminna alla medlemmar om att hjälpas åt att hålla efter med rengöring av maskiner och hygeien.

✅ Lagt om barnpassnings-rutinerna så det storstädas mer än vanligt vid varje tillfälle.

✅ Tagit bort och sanerat alla leksaker som är svårt att hålla rent och har stängt bollhavet på Genki tillsvidare.

✅ Köpt in stora mängder sprayflaskor så det ska alltid ska finnas tillgängligt på alla träningsytor. 

✅ Tagit bort gruppträningspass som innebär närkontakt och bland annat tagit bort cirkelträning och ersatt det till stationsträning.

✅ Markerat placeringar på golven i Big One för att hålla avstånd enligt FHM rekommendationer.

✅ Regelbundna teammöten med all personal och haft webinar med Klubb Sverige för att bolla ideér kring åtgärder för Covid-19.

✅ Installerat en ljudfil på Genki som spelas upp 1 gång i timmen där PT-Alexandra påminner alla medlemmar om våra rutiner. 

✅ Byggt en utomhuszon till medlemmar som hellre vill vara utomhus.

✅ I början av pandemin skickade vi ut ett fysiskt brev till alla som var 70+ där vi informerade om FHM rekommendation. Vi skickade även med träningsprogram, hälsotips och inspiration för att hjälpa dom hålla igång hälsan på distans.

✅ Erbjuder fortfarande hjälp i mån av tid med inhandling av matvaror till alla som är i riskgruppen och känner sig oroliga.

✅ Ordnat en samtalskontakt för dom som känner sig ensamma, nedstämda eller bara allmänt vill prata för att bevara den sociala kontakten.

✅ Bytt ut seniorernas cirkelträning till stationsträning för att skapa bra utrymme mellan deltagarna och för att undvika att cirkulera kring maskiner.

✅ Uppgraderat seniorkortet med olika förmåner för att dom bättre ska kunna ha koll på hälsan med bland annat InBody 770 mätningar och blodtryckskontroller.

✅ Våra personliga tränare erbjuder alla sina PT-medlemmar att träna utomhus.

✅ Vi har skapat en egen sida till alla medlemmar där våra personliga tränare lägger ut videoklipp och inspiration på träning hemifrån. Sidan är under utveckling men ni kommer ha tillgång till den under tiden.

✅ Skapat ett 30-dagars koncept som heter Foodbox Challenge för att hålla igång träningsglädjen oavsett om du tränar hemifrån eller på Genki, där du får hjälp med träningsupplägg, kostprogram och mycket mer. Det enda man får stå för själv är matkostnaden. 

 Skapat en ny funktion i vår Genki-app där du kan se hur många som tränar på gymmet just nu, och även hur många kvm varje person har i genomsnitt under sitt besök.

✅ 
Utsett medarbetare som kontrollanter. Dom kommer gå runt regelbundet på Genki och se till att avståndreglerna sköts på ett bra sätt så alla medlemmar får bra vägledning i hur många som får vistas i varje träningszon. Du ska hålla 2 meters avstånd till alla som du inte träffar och har kontakt med dagligen. Om inte detta skulle skötas, så kommer vi avbryta träningen och hänvisa till en annan träningszon på Genki.

Vi har satt upp nya skyltar och dubblat antalet skyltar för påminnelse om avstånd på hela anläggningen.

Alla passdeltagare ska nu om möjligt använda nödutgångarna på baksidan som ingång och utgång till pass. Inspiratören kommer checka in alla deltagare manuellt i salen istället för incheckning i entrén. Detta är för att minimera rörelse i korridorerna. Dörrarna öppnas 5-10 min innan passet startar. Detta gäller alla salar för gruppträning förutom Pulse Zone.

✅ Vi har tagit bort alla sittplatser i korridorerna då vi vill undvika att man samlas där inför pass. Korridorerna ska enbart fungera som en genomfart.

  Vi har beställt ännu mer utrustning som vi väntar på för att kunna utveckla Zoom till er som tränar hemifrån. Vi beräknar att kunna sända fler pass inom några veckor. Vi fortsätter också aktivt att skapa material till vår sida för hemmaträning. 

 

Hemmaträning

För er som tränar hemifrån

 

Träningen och hälsan är viktigare än någonsin. Kom ihåg att hålla igång oavsett vart du befinner dig. 

Gå till sidan
  • Träna gruppträningspass från Les Mills hemifrån
  • Se inspirationsklipp på träningsupplägg från våra personliga tränare
  • Inom kort kommer vi lägga upp kortare föreläsningar och tips inom hälsa

Studier och forskning

Totalt 2873 gym deltog

 

49,4 miljoner medlemmar i olika anläggningar testade sig för att mäta den faktiska smittrisken på gym. 

Den världsledande organisationen, IHRSA har engagerat sig i en stor studie kring smittorisken för Covid-19 på gym i USA. Det har även gjorts andra stora studier i Australien och Norge.

 

✅ Totalt 49,4 miljoner aktiva medlemmar världen över i studien testades under 3 månader.
 
✅ Totalt 2,873 gym deltog i studien för att kunna mäta den faktiska smittorisken.
 
✅ Bara 0,0023 % testades positivt för Covid-19 vilket visar att träning på gym inte bidrar till någon smittspridning.
 
✅ Studien visar att gymanläggningar som sköter hygienen, städ och rekommendationer är en av dom säkraste platserna att vara på för att undvika smittspridning.
 
✅ Aktiva medlemmar håller sig friskare, har bättre immunförsvar och är mer motståndskraftiga mot sjukdomar jämfört med dom som inte tränar.

 

Frågor och svar

Kom ihåg att vi finns för dig

 

Ju mer du känner till, ju större skillnad kan du göra för dig själv och andra.

 

Vilka tider är det minst och mest folk på gymmet?

Det är relativt mycket besök mån-tors kl 16-20 och fredagar kl 16-19. Bortsett från denna tid är det väldigt lite medlemmar sett till våra 1500m2.

Jag har sett att ni har maxtak på antal medlemmar. Vad innebär det?

Vi har valt att ha ett maxtak då vi är noga med att det aldrig ska upplevas trångt, det ska inte bli onödiga köer till maskiner och det ska finnas gott om utrymme. När medlemskapen blir fullbokade så får man helt enkelt stå i kö för att bli medlem. 

Vad kan jag göra för andra ska känna sig trygga?

– Tänk på att hålla ett ordentligt avstånd från andra Genkisar. Tränar du exempelvis på en tid där det är lite folk och det finns många maskiner att välja på så ta gärna om möjligt en maskin lite längre bort. 

– Exempel: Om du ska träna löpträning på bandet så kan du välja att tänka “varannan maskin kan vara tom” så du inte tar maskinen som är precis jämte. 

– Var noga med att rengöra maskinen eller redskapet direkt när du är klar. 

Hur ska jag rengöra maskinerna på rätt sätt?

– Det är superviktigt att du aldrig någonsin sprayar direkt på maskinen då det skapar rosbildning.

– Spraya först på pappret och sedan stryk rent maskinens alla kontaktytor med pappret. 

Kontakta oss

Om du har frågor, tankar eller önskemål