Angående Coronaviruset

Vi uppdaterar regelbundet här

Hej alla underbara Genkisar!

Här kommer vi hålla er uppdaterade om Coronaviruset covid-19 som just nu sprider sig över flera delar av världen. På Genki kommer vi att göra allt vi kan för att agera med alla resurser vi har möjlighet till. Vi håller oss ständigt uppdaterade av folkhälsomyndigheterna och följer deras rekommendationer.

 

Åtgärder på Genki

 

  • Utökat städet och lagt om rutinerna så vi regelbundet kan sprita och göra rent all utrustning mycket mer än våra vanliga rutiner.
  • Personal, medlemmar och barn ska tvätta händer eller sprita händer innan besöket på Genki i receptionen.
  • Gått ut med instuktioner till alla våra inspiratörer, personliga tränare och barnpassare att vi tillsammans ska påminna alla medlemmar om att hjälpas åt att hålla efter med rengöring av maskiner.
  • Lagt om barnpassningsrutinerna så det storstädas mer än vanligt vid varje tillfälle.
  • Barn som besöker Genkikojan ska vara helt friska och symtomfria. Ser vi minska teckan på förkyldning kommer barnet att skickas hem med förälder. 
  • Vi har tagit bort och sanerat alla leksaker som är svårt att hålla rent och har stängt bollhavet på Genki tillsvidare.
  • Vi har köpt in fler sprayflaskor så det ska alltid ska finnas tillgängligt. 
  • Vi har tagit bort gruppträningspass som innebär närkontakt och bland annat tagit bort cirkelträning och ersatt det till stationsträning eller cirkel i en sal alternativt utomhus. Vi har också ordnat flera utomhuspass. 
  • Vi har haft teammöte med all personal och haft webinar med Klubb Sverige för att bolla ideér kring Corona och mycket mer.
  • Installerat en ljudfil på Genki som spelas upp 1 gång i timmen där PT-Alexandra påminner alla medlemmar om våra rutiner. 

Fler träningsmöjligheter

  • Tillsammans med Les Mills har vi ordnat så alla Genkisar kan träna över 100 virtuella pass hemifrån via dator, tv eller telefon. Här är länken för att komma till passen: https://lmod.co/club.
  • Genom Soma Move bjuder vi på 6 st träningsvideos du lätt kan göra hemma. https://somamove.com/free/?fbclid=IwAR2KZ5CmEMxnYmHxWyhhuKyv_OZePlrwlOrpns6u3BTI8Kj-dIjgl1WZUDY.
  • Vi har starat igång utomhusträning som ett alternativ till er som hellre vill vara utomhus.
  • Våra personliga tränare kommer regelbundet lägga ut tips på Facebook och Instagram för hemmaträning till er som inte har möjlighet att komma till Genki.
  • Våra personliga tränare erbjuder alla sina PT-medlemmar att träna utomhus.
  • Vi arbetar även för att inom några veckor lansera en egen app med styrketräning. Vi kollar även på alternativ för att ni ska kunna träna våra egna gruppträningspass via appen. 

Åtgärder för seniorer och 70+

  • Vi kommer skicka ut ett fysiskt brev till alla som är i riskgruppen 70+ inom några dagar, där vi informerar om folkhälsomyndigheternas rekommendation. Alla som är 70+ bör träna hemifrån. Vi kommer i brevet skicka med ett fysiskt träningsprogram, hälsotips och inspiration för att hjälpa dom hålla igång hälsan på distans.
  • I brevet erbjuder vi hjälp med inhandling av matvaror till alla som är 70+ i mån av tid och kommer också finnas tillgängliga för telefonsamtal för dom som känner sig ensamma, nedstämda eller bara allmänt vill prata för att bevara den sociala kontakten.
  • Vi har bytt ut seniorcirkelträning mot stationsträning i stora salen för att skapa bra utrymme mellan deltagarna och för att undvika att cirkulera kring maskiner.
  • Vi har lagt om seniorfrukosten där våra seniorer får välja mellan tre olika menyer istället för frukostbuffé.  Allt kommer vara paketerat.

Folkhälsomyndigheternas rekommendation

Detta ska du som medlem göra

 

1. Tvätta händerna ofta

Smittämnen fastnar lätt på händer. Därför ska du tvätta eller sprita händer i receptionen innan besöket. Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten i 30 sekunder. Tips är att alltid tvätta händerna när du kommer hem, när du kommer hem, efter att ha varit ute, före måltid, vid mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.

2. Hosta och nys i armvecket

När du hostar och nyser sprids små, små droppar som innehåller smittämnen. Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer. Släng alltid pappersnäsduken i en papperskorg och tvätta händerna.

3. Undvik att röra ögon, näsa och mun

Smitta sprids genom slemhinnor i ögon, näsa och mun. En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ögon, näsa och mun. Vi erbjuder vinylhandskar i receptionen då det visat sig ha effekt mot att inte röra ansiktet.

4. Stanna hemma när du är krasslig

Stanna hemma om du känner dig något krasslig. På så sätt undviker du att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.

5. Handsprit

Om tvål och vatten inte finns tillgängligt, kan man använda handsprit med minst 60 % alkohol. Vi har tillverkat egen handsprit enligt WHO.s egna recept så vi inte ska belasta sjukvården, samt för att det ska finnas tillgängligt till alla våra medlemmar. 

Vi kommer självklart att fortsätta hålla oss uppdaterade på myndigheternas rekommendationer. Vi är så tacksamma för att ni kontaktar oss om er oro och vi skall självklart hjälpas åt att hålla virusen borta.

 

Frågor och svar

 

Är inte gym högrisk för Corona?

Eftersom medlemmar som besöker oss har som krav att vara helt sympotomfria så anser vi och folkhälsomyndigheten att ett gym inte är högre smittorisk än övriga ställen, så länge du tränar ansvarsfullt och sköter hygeinen.

Självklart kan det vara smittbelagda ställen som exempelvis handtag på ett löpband eller en maskin om vi inte hunnit göra rent innan ditt träningspass. Det är dock enkelt åtgärdat genom att spraya med vårt medel innan kontakt och såklart låta bli ta dig i ansiktet innan du tvättat händerna. Folkhälsomyndigheterna rekommenderar att människor fortsätter träna på gym för att bevara folkhälsan.

Jag är ändå orolig. Har ni fler tips?

  • Förutom det vi skrivit ovanför med bland annat träning online gör vi vårt bästa att lansera en egen app med styrketräning och tänker även börja filma våra egna pass. Tyvärr är det både mycket jobb och rättigheter med musik som behöver lösas först.
  • Ett ytterligare tips är att träna när det är lite medlemmar på plats. Det är relativt mycket besök mån-tors kl 16-20 och fre kl 16-19. Bortsett från denna tid är det väldigt lite medlemmar sett till våra 1500m2.
  • Vi har även börjat med pass utomhus till er som fortfarande känner er oroliga.
  • Är du orolig att du har Corona och står i valet att ringa 1177, 112 eller vara hemma. Här är ett bra självtest du kan göra https://corona.sll.se